کد مطلب:231490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

غیبت حضرت مهدی
189- ابونصر بزنطی گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: چه اندازه صبر و انتظار فرج نیكو است، آیا نشنیده ای كه بنده صالح گفت: ناظر اعمال همدیگر باشید و من نیز با شما مراقب هستم، و انتظار بكشید من نیز با شما از منتظرین می باشم.

همواره صبر را پیشه كنید و صبر فرج و گشایش امور را دنبال خود دارد، و امت هائی كه قبل از شما در این جهان زندگی می كردند بیشتر از شما صابر بودند.

حضرت باقر علیه السلام فرمود: به خداوند سوگند حوادثی كه در امت های گذشته روی داده در این امت نیز روی خواهد داد، و هر چه بر سر آنها آمده به سر شما نیز خواهد آمد، و اگر بر امری اتفاق كردید این بر خلاف سنت و روش گذشتگان است.

و اگر چنانچه علماء می یافتند كسانی از شما را كه حدیث می گفتند، و اسرار آنها را حفظ می كردند با شما سخن می گفتند و حكمت و دانش را بیان می نمودند، و لیكن شما چون اسرار را حفظ نمی كنید خداوند شما را گرفتار و مبتلا می كند.

شما مردمانی هستید كه ما را در دل خود دوست دارید، و با فعل و كردار خود



[ صفحه 416]



با ما مخالفت می كنید.

به خداوند سوگند اختلاف اصحاب و یاران تو با هم مساوی نیست، چرا شما نفس خود را در اختیار نمی گیرید و صبر نمی كنید تا خداوند آنچه را اراده كرده اید بیاورد و این امر به اراده مردم نیست، بلكه خداوند متعال هر گاه اراده فرماید، امر خود را ظاهر كند.

190- ریان بن الصلت گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: قائم شخصش دیده نمی شود و نامش برده نمی گردد.

191- ایوب بن نوح گوید خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم امیدوارم صاحب الامر موعود شما باشی، و خداوند ولایت و خلافت را بدون شمشیر و لشگركشی نصیب شما بگرداند، و اینك مردم به تو بیعت كرده و درهم و دینار به نامت سكه زده شده است.

امام علیه السلام فرمود به ما خانواده همواره نامه ها رد و بدل شده و مشار بالبنان هستیم، و مردم از ما مسائل حلال و حرام می پرسند و اموال خود را برای ما حمل می كنند، و در نتیجه یا به طور ناگهان كشته شده و یا در بستر خود وفات می كنند.

خداوند هنگامی كه اراده اش تعلق گرفت جوانی از ما را برای خلافت و امامت برانگیخته می كند، كه در مولد و منشأ مخفی و لیكن در نسب معروف است.

192- ایوب بن نوح گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود هر گاه پشت سر شما علمها برافراشته شد در این هنگام منتظر فرج باشید.

193- معمر بن خلاد گوید در محضر حضرت رضا علیه السلام از قائم علیه السلام



[ صفحه 417]



گفتگو شد، فرمود شما امروز راحت تر از هنگام ظهور قائم خواهید بود، عرض كردند چرا چنین خواهد شد؟

فرمودند در آن روز در زحمت و مشقت خواهید بود، و مردم باید همواره بر زین اسبان شوند و جهاد كنند، لباس قائم درشت و خشن و غذایش خشك خواهد بود.

194- عبدالسلام بن صالح هروی گوید خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم از حضرت صادق سلام الله علیه روایت شده كه هر گاه قائم علیه السلام ظهور كند ذراری كشندگان امام حسین علیه السلام را می كشد و آنها را به جای پدرانشان می گیرد.

امام رضا علیه السلام فرمود مطلب همین طور است، گوید عرض كردم خداوند می فرماید «و لا تزر وازرة وزر اخری» پس معنی این آیه چیست؟

فرمود در همه اقوالش راستگو است، و لیكن فرزندان قاتلین امام حسین علیه السلام به افعال پدران خود رضایت دارند و افتخار می كنند، و هر كسی از عمل قومی راضی باشد با آنها محشور می گردد.

اگر مردی در مشرق آدم بكشد و مردی دیگر در مغرب از آن عمل رضایت داشته باشد در قتل شریك است، و اگر حضرت قائم آنها را می كشد به همین جهت است.

گوید گفتم هرگاه قیام كند از كجا شروع می نماید؟

فرمود از بنی شیبه شروع می كند و دست های آنها را قطع می سازد، زیرا آنان دزدان خانه خدا هستند.

195- حسن بن علی بن فضال از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه



[ صفحه 418]



فرمود گویا می نگرم كه شیعیان پس از درگذشت فرزند سوم من حیران و سرگردان شده اند گفتم یابن رسول الله چرا شیعیان چنین وضعی خواهند داشت فرمود: برای اینكه امام آنها غائب خواهد شد گفتم چرا غائب می گردد، فرمود برای اینكه هنگام ظهور بیعت كسی را در گردن نداشته باشد.

196- حسین بن خالد از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:

من سید و سرور مخلوقات خداوند هستم، من از جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و حاملان عرش خداوند و همه فرشتگان و پیامبران بهتر و مهتر هستم.

من روز قیامت شفاعت كرده و صاحب حوض می باشم، من و علی دو پدر این ملت هستیم.

هر كس ما را شناخت خداوند را شناخته، و هر كس ما را نشناخت پروردگار را نشناخته است، و از علی دو سبط امت و دو آقا و سرور اهل بهشت حسن و حسین پدید خواهند آمد، و از حسین نه نفر امامان متولد خواهند شد.

اطاعت از آنها اطاعت من و معصیت و نافرمانی آنان معصیت و نافرمانی من می باشد نفر نهم از فرزندان حسین قائم و مهدی آنها می باشد.

197- حسین بن خالد از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علیهم السلام روایت كرده كه فرمود:

نهمین فرزند تو ای حسین قائم به حق می باشد و دین را آشكار می گرداند، و عدل در بسیط زمین پهن می كند.

امام حسین علیه السلام فرمود: یا امیرالمؤمنین این چنین خواهد شد؟



[ صفحه 419]



فرمود: آری سوگند به خدائی كه محمد صلی الله علیه و آله را به راستی برانگیخت و او را بر مردمان برگزید.

خداوند متعال پس از مدتی حیرانی و سرگردانی او را ظاهر خواهد كرد، و جز افراد مؤمن و خالص كه دارای روح یقین می باشند در عقیده خود ثابت قدم نخواهند بود.

خداوند از این افراد به ولایت ما پیمان گرفته، و ایمان را در دلهای آنان ثابت كرده و آنان را با نیروی خود توانا ساخته است.

198- حسن بن محبوب از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود:

فتنه و آشوبی پدید خواهد آمد كه گروهی در آن هلاك خواهند شد، و این در هنگامی خواهد بود كه شیعیان فرزند سوم مرا از دست بدهند، اهل آسمان و زمین بر او گریه خواهند كرد.

بعد از این امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم و مادرم فدای آن كسی باد كه هم نام جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد و شبیه من و موسی بن عمران است نور و روشنائی از آن هویدا و از پرتو مقدس پروردگار نورش فروزان است، از مرگ او اهل زمین و آسمان محزون و اهل ایمان متأسف می باشند.

گویا مشاهده می كنم كه مردم در حالی كه مأیوس می باشند فریادی از دور می شنوند همانطور كه از نزدیك استماع می كنند، این فریاد برای مؤمنین رحمت و برای كافرین عذاب است.

199- حسین بن خالد گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: دین ندارد كسی كه پرهیزكاری ندارد، ایمان ندارد كسی كه تقیه ندارد، گرامیترین شما در



[ صفحه 420]



نزد خداوند آن كسی است كه به تقیه عمل كند.

گفته شد: یابن رسول الله تا چه وقت تقیه لازم است؟

فرمود: تا روز معلوم كه روز خروج قائم ما اهل بیت باشد، و هر كس قبل از خروج مهدی ترك تقیه كند از ما نیست.

گفته شد: قائم شما اهل بیت كیست؟

حضرت رضا علیه السلام فرمود: چهارمین فرزند من كه فرزند سیده كنیزان است.

خداوند متعال به وسیله او زمین را از جور و ظلم پاك می كند و از ستم منزه می سازد، و او همان است كه مردم در ولادت او شك می كنند، و او قبل از ظهورش مدتی از دیدگان پنهان می باشد، و هر گاه ظهور كند زمین را روشن می كند و میزان عدل را در جامعه برپا می سازد.

مهدی همان است كه زمین برای او درهم پیچیده می گردد، و او را سایه نیست و منادی مردم را به طرف او دعوت می كند و همه اهل زمین دعوت منادی را استماع می كنند.

منادی می گوید: حجت خداوند در زمین ظاهر شده او را متابعت كنید كه حق با او است و در متابعت او، و خداوند متعال در این باره فرمود: «ان نشأ ننزل علیهم من السماء آیة فظلت أعناقهم لها خاضعین».

200- عبدالسلام بن صالح ابوالصلت هروی گوید: از دعبل شنیدم می گفت: هنگامی كه خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و قصیده خود را كه اول آن:



[ صفحه 421]





مدارس آیات خلت من تلاوة

و منزل وحی مقفر العرصات



برای امام علیه السلام خواندم، و هنگامی كه به این جا رسیدم:



خروج امام لا محالة خارج

یقوم علی اسم الله و البركات



یمیز فینا كل حق و باطل

و یجزی علی النعماء و النقمات



در این هنگام حضرت رضا علیه السلام سخت به گریه افتاد، و سپس سر مبارك خود را بلند كرد و فرمود: ای خزاعی روح القدس این دو بیت را در زبانت جاری كرد.

آیا می دانی این امام كیست و چه وقت قیام می كند؟

عرض كردم نمی دانم جز اینكه شنیده ام امامی از شما قیام و ظهور می كند و زمین را پر از عدل و داد كرده پس از اینكه پر از ظلم و جور شده باشد.

امام رضا علیه السلام فرمود: ای دعبل امام بعد از من فرزندم محمد است، و پس از او فرزندش علی خواهد بود، و پس از وی فرزندش حسن، و سپس فرزند او حجت قائم و منتظر در غیبت، كه در هنگام ظهورش مورد اطاعت مردم قرار خواهد گرفت.

و اگر چنانچه از دنیا نماند مگر یك روز خداوند آن روز را طولانی می كند، تا آن حضرت ظهور كند و جهان را پر از عدل و داد نماید.

اما وقت ظهور و قیام او مانند روز قیامت وقتش معلوم نیست و علم آن نزد خداوند می باشد، پدرم از پدرانش از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه از آن جناب پرسیده شد قائم چه وقت ظهور می كند.

فرمود: قیام او مانند روز قیامت است كه خداوند می فرماید: «لا یجلیها لوقتها



[ صفحه 422]



الا هو ثقلت فی السماوات و الأرض لا یأتیكم الا بغتة».

201- ریان بن الصلت گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: تو صاحب الامر هستی؟

فرمود: من صاحب امر می باشم، و لیكن آن صاحب امری كه جهان را پر از عدل و داد كرده پس از آنكه پر از ظلم و ستم شده باشد نیستم، من چگونه با این ضعف بدن و ناتوانی خود صاحب امر باشم.

قائم و صاحب امر هنگامی كه خروج كند در سن پیرمردان و هیكل و منظر جوانان خواهد بود.

قائم و صاحب امر از نظر بدن و جسم بسیار قوی و نیرومند است، و اگر بخواهد یك درخت تنومند را از جای برمی كند و اگر چنانچه در میان دره ها فریاد زند كوه ها از هم پراكنده می گردد.

عصای موسی و انگشتر سلیمان با او خواهد بود، و او چهارمین فرزند من است كه خداوند او را از انظار مخفی می كند و هرگاه اراده فرماید او را ظاهر كرده و جهان را پر از عدل و داد می سازد پس از آنكه پر از جور و ستم شده باشد.

202- ابوالصلت هروی گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: علامت و نشانه های قائم شما چیست؟

فرمود: در عمر پیرمردان و منظر جوانان است، هرگاه كسی او را مشاهده كند خیال می كند چهل ساله است، و یا كمتر، و یكی از علامات او این است كه با مرور شب و روز پیر نمی شود تا آنگاه كه اجلش فرارسد.

203- حسن بن عبدالله قمی گوید: حضرت رضا علیه السلام از امیرالمؤمنین



[ صفحه 423]



سلام الله علیه روایت می كند كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

قیامت برپا نمی شود تا آنگاه كه قائم ما قیام كند، و این در هنگامی است كه خداوند به او اذن ظهور بدهد، هر كس از او پیروی كند رستگار می گردد و هر كس او را ترك گوید هلاك می شود.

ای بندگان خدا از خداوند بترسید او را یاری كنید و دعوت وی را لبیك بگوئید ولو از آسمان برف بیاید، او جانشین خداوند و جانشین من در روی زمین می باشد.

204- حضرت رضا از امیرالمؤمنین علیهماالسلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

جهان به آخر نمی رسد تا آنگاه كه مردی از فرزندان حسین قیام كند و دنیا را پر از عدل و داد سازد، پس از اینكه پر از جور و ظلم شده باشد.

205- ابوالصلت هروی از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

سوگند به خداوندی كه مرا به راستی برانگیخت، فرزندم قائم با عهد و پیمانی كه خداوند با من بسته است غیبت می كند، تا جائی كه اكثر مردم می گویند خداوند نیازی به آل محمد علیهم السلام ندارد، و گروهی نیز در ولادت او شك می كنند.

هر كسی زمان او را درك كند باید به دین و مذهب او چنگ زند، و برای شیطان راه تسلط به خودش نشان ندهد، و درباره او شكی به خود راه ندهد، و اگر به شك و تردید گرفتار شود از دین و ملت من بیرون می گردد، هم چنان كه شیطان پدر آنها را از بهشت بیرون كرد، و خداوند شیطان را دوستان افراد بی ایمان قرار داده است.



[ صفحه 424]